Woonacademie

De Woonacademie brengt het Limburgse werkveld samen om:

• een draagvlak te creëren voor actuele woonthema’s en wooninnovatie
  • elkaar te informeren en te inspireren en
  • het netwerk over de beleidsdomeinen heen te vergroten.

Zo staat Limburg sterker in het bieden van antwoorden op de woonuitdagingen van vandaag en morgen.

De Woonacademie heeft zich ondertussen verder ontplooid en werkt via drie invalshoeken, namelijk

• het aanbieden van een fysieke studiedag of webinar
  • de opmaak van een webpagina die alle informatie bundelt
  • het aanbieden van verdiepende sessies om de actuele thema’s met verschillende stakeholders verder te verkennen.

Najaarsprogramma: hoe maak je betaalbare huisvesting?

Met veel plezier stelt de Woonacademie haar najaarsprogramma voor, in samenwerking met Confederatie Bouw Limburg en Architectuurwijzer. Centraal thema is ‘Hoe maak je betaalbare huisvesting?’

Donderdag 6 okt | 17.30 - 20 uur

C-mine Genk | In dialoog met sociaal wonen in Limburg

Voorafgaand aan de lezing Architectuur van de sociale huisvesting (Bart Dehaene) organiseren we een ontmoeting met de architecten/stakeholders van de sociale woonprojecten in Limburg.

Vrijdag 7 okt | 9 - 13 uur

Bouwcampus Diepenbeek | Betaalbaar wonen in de praktijk gezet

De vraag naar betaalbare huisvesting klinkt alsmaar luider. In de Woonacademie presenteerden we al heel wat cijfers, onderzoek en concrete projecten en wezen we op mogelijkheden en beperkingen van de huidige regelgeving. Tijdens dit netwerkmoment gaan we een stap verder: we inspireren en dagen alle woonactoren uit om samen na te denken over wat ieders bijdrage aan betaalbaar wonen kan zijn. Niets doen, is geen optie.

De Vlaamse bouwmeester Erik Wieërs zoekt vanuit zijn ambitienota naar een evenwicht tussen betaalbaar wonen en de maatschappelijke uitdagingen. Betaalbaarheid mag geen excuus zijn om de sociaal-ruimtelijke kwaliteit of de klimaatdoelstellingen los te laten. Maar hoe kunnen wij hiermee samen concreet aan de slag?

4 praktijkvoorbeelden tonen aan hoe we betaalbare huisvesting kunnen verbinden met andere maatschappelijke uitdagingen. Denk maar aan het wegwerken van leegstand, de klimaatdoelstellingen, wonen op gemeenschapsgrond en betaalbaar wonen voor personen met zorg. We kijken ernaar uit om samen met jou op zoek te gaan naar nieuwe inzichten en oplossingen!

• 08.30 u. Ontvangst
  • 09.00 u. Welkom en inleiding op het thema
  • 09.30 u. Vlaamse bouwmeester Erik Wieërs vertelt over het spanningsveld tussen betaalbare huisvesting en de vele maatschappelijke uitdagingen: vanuit verbinden en samenwerken, komen tot actie.
  • 10.15 u. 4 inspirerende workshopsWe bieden de werkgroepen tweemaal aan. Je kunt er 2 volgen. Via de inschrijvingslink kun je je voorkeur aanduiden. We houden hier zoveel mogelijk rekening mee bij de samenstelling van de groepen.
    1. CIRCL®
      Waarom ervoor kiezen om (radicaal) digitaal en circulair bouwen te verbinden met betaalbaar wonen?Wim Pieters, Chief Inspiration van Circl.be, presenteert het concrete praktijkvoorbeeld ‘CBCI Living Lab’ en de opschaling ervan onder het merk CIRCL®.
    2. Het Pandschap
      Het Pandschap is opgericht in 2018 en ondertussen actief in de regio Gent, Antwerpen, Brussel en Rivierenland. Als eigenaar van een leegstaand pand kies je voor zorgeloos renoveren én een sociale toekomst voor je pand. Bert Van Den Broele, één van de drijvende krachten achter het project, gaat in op de kansen voor Limburg.
    3. Community Land Trust
      Hanne Verstreken, coördinator van Community Land Trust (CLT) Leuven neemt ons mee in het Leuvense verhaal van wonen op gemeenschapsgrond. Een doelgroepen- en betaalbaalbaarheidsonderzoek lagen samen met een haalbaarheidsstudie aan de basis van het project. Hanne Verstreken zet deze studies om in de praktijk. Zij vertelt ons voor wie deze vorm van wonen betaalbaar is en welke rol een lokale overheid hierin kan opnemen.
    4. Inclusie Invest
      Inclusie Invest is een vastgoedcoöperatie die kleinschalige en betaalbare woningen bouwt, financiert en beheert voor mensen met een zorgnood. Carmen Martens, directeur Bouw vertelt over de 10 projecten in Vlaanderen, waarvan 2 in Limburg, en het unieke financieel model dat Inclusie Invest aanbiedt om de diverse projecten effectief te realiseren.
  • 12.05 u. Terugkoppeling en eindreflectie: van praktijkvoorbeelden naar uitdagingen voor Limburg.De 4 werkgroepen delen hun inzichten met alle deelnemers. Inge Moors, gedeputeerde van Wonen; Chris Slaets, directeur Embuild Limburg en de Vlaamse bouwmeester Erik Wieërs overdenken de mogelijkheden die deze projecten kunnen bieden voor Limburg.
  • 13.00 u. Afsluitend woord en netwerkmoment

Schrijf je hier in!

Vrijdag 9 dec | 11 - 13 uur

Bouwcampus Diepenbeek | Outside the box inspiratie voor wonen en bouwen

Als cross-industry expert brengt Marc Heleven tijdens deze werksessie onverwachte inspiratie voor betaalbaar wonen en bouwen: outside the box, innovatief en lerend van andere sectoren.

Heb je interesse en wil je de uitnodiging met het volledige programma en de inschrijvingsmodaliteiten rechtstreeks in je mailbox? Stuur dan vlug een mailtje naar wonen@limburg.be.

Informatie en inspiratie

Bouw jij mee aan het Limburg van de toekomst? - Veelgestelde vragen
naar het online platform Limburg in cijfers

donderdag, 15 september 2022