Woonacademie

De Woonacademie brengt het Limburgse werkveld samen om:

• een draagvlak te creëren voor actuele woonthema’s en wooninnovatie
  • elkaar te informeren en te inspireren en
  • het netwerk over de beleidsdomeinen heen te vergroten.

Zo staat Limburg sterker in het bieden van antwoorden op de woonuitdagingen van vandaag en morgen.

De Woonacademie heeft zich ondertussen verder ontplooid en werkt via drie invalshoeken, namelijk

• het aanbieden van een fysieke studiedag of webinar
  • de opmaak van een webpagina die alle informatie bundelt
  • het aanbieden van verdiepende sessies om de actuele thema’s met verschillende stakeholders verder te verkennen.

Programma 2022

Gemeenschappelijk wonen: ga ervoor!

Dit jaar gaat de Woonacademie nog een stapje verder!

Op 13 mei 2022 stappen we samen met jullie op de bus en bezoeken we drie inspirerende projecten van “gemeenschappelijk wonen”.

1. Bezoek aan Cohousing De Okelaar
    De Okelaar is een woongemeenschap met 23 woningen in een voormalig klooster annex school in de dorpskern van Wolvertem. Zij biedt een thuis aan alleenstaanden en gezinnen van alle leeftijden. Ze delen gemeenschappelijke ruimten zoals een wasserette, polyvalente zaal, grote keuken en eetruimte, fietsenstalling, logeerkamers en een tuin.
  2. Bezoek aan De Notenkraker
    Abbeyfield staat voor kleinschalige cohousing voor vijfenvijftigplussers waar je zelf beslist over je ik-tijd en de tijd die je met de andere bewoners wilt doorbrengen. De Notenkraker, vlakbij het centrum van Leuven, telt 13 appartementen, elk met een terras en een gemeenschappelijke tuin.
  3. Bezoek aan Cohousing Tris
    In augustus 2020 startte de groep met de nieuwbouw van 10 woningen en een community house op een flinke groene kavel in Stal-Koersel (Beringen): een ecologisch, sociaal en geëngageerd project! Sinds kort wonen ze er ook. Tijd om de eerste ervaringen te oogsten.

Samenhuizen vzw is onze gids voor de dag. Zij beantwoordt onze vragen over wat gemeenschappelijk wonen precies te bieden heeft, hoe je als gemeente gemeenschappelijk wonen kunt faciliteren en waarom je voor gemeenschappelijk wonen zou kiezen.

Samenhuizendag

Voor wie op zoek is naar nog meer inspiratie, Samenhuizen vzw organiseert in het weekend van 22 mei de Samenhuizendag waarop gemeenschappelijke woonprojecten hun deuren openstellen en je graag informeren!

Netwerkdag “Betaalbaar wonen”

Op 7 oktober 2022 vindt de eerste netwerkdag van de Woonacademie plaats. Wij organiseren dit eerste fysieke event met als thema "betaalbaar wonen" samen met de Confederatie Bouw Limburg.

Wij strikten Erik Wieërs, de Vlaamse bouwmeester, al als keynote spreker.

Noteer deze datum alvast in je agenda.

Meer informatie vind je later op deze webpagina.

Informatie en inspiratie

Bij elk webinar en elke fysieke Woonacademie hoort een digitale inspiratiebundel.

Relevante informatie die verzameld werd ter voorbereiding van het thema, de opname van het webinar, of presentaties tijdens de Woonacademie kun je op deze website terugvinden.

Bouw jij mee aan het Limburg van de toekomst? - Veelgestelde vragen
naar het online platform Limburg in cijfers

donderdag, 28 april 2022
Asbestverwijdering
Asbest werd tot het eind van de jaren 1980 veelvuldig gebruikt in de bouwsector. In de loop der jaren werd echter duidelijk dat het inademen van asbestvezels ernstige gezondheidsrisico’s met zich...
dinsdag, 22 maart 2022
Dronebeeld van overstromingszone: de waterloop kronkelt door het landschap. De dijk ligt dwars op de waterloop.
Op 22 maart is het Wereldwaterdag. Als grootste waterbeheerder in Limburg kunnen we dat niet zomaar voorbij laten gaan. Wist jij dat het provinciebestuur 15 overstromingszones beheert? Ruimte voor...